Wednesday, November 10, 2010

Nakal?

Pagi tadi aku dengar radio stesen HotFM melalui channel 708 Astro.. Sonang cito, 8TV ler... Kat Limbang ni, standard arr... Banyak belum ada... Aku ni rajin sangat melayan celoteh penyampai2 radio Fafau, AG ngan FBI tu... Pagi ni plak pasal kenakalan semasa di sekolah....

Meh aku refresh masa skolah dulu2... Bajet nakal jugak la... Tapi ada ke benda yang bikin aku ni nampak nakal sangat ke??? Takder sangat... Hmmmmmm....(thinking mode jap)....

Adalah satu kisah... Aku pun tak tau nakal ke tak.. Korang nilaikan la ye... Masa Darjah 1 dalam tahun 1991. Kes meniru la ni. Masa tu exam hujung tahun. Paper BI la. Aku ingat lagi. Kelas BI masa tu Mr Ningkan yang ajar. Jadi masa tu exam pun bukan susah mana pun... Faham2la budak Darjah 1. Dengan silibus masa tu, memang kacanglah... Tapi lain ngan aku ni. Dengan selamba aku boleh lagi amik buku teks BI dalam beg, dan dengan selamba membuka buku. Padahal masa tu arahan senang saja,"Jangan buka buku". Kan simple je arahan Mr Ningkan. Tapi entah mengapa aku masa tu, antena tak tuning ngan betul, aku buka buku nak tau jawapan. Masa tu exam memang kelas senyap je... Semua buat hal masing2....

And then.....
Mr Ningkan masa tu tengah buat rondaan di setiap meja2 kami. Aku ngan asyik skali meniru(sebenarnya masa tu aku tak tau sangat pasal exam2 ni...budak2 la katakan)... Tiba2 buku teks aku ditarik ngan kasarnya oleh Mr Ningkan dan dihempasnya buku aku tu ke lantai... Classmates apalagi, semua menengok kat aku.
Mr Ningkan cakap, " How many times I say, do not take out and open your any books.... You're now in exam." Kira macam tue lah Mr Ningkan cakap... Merah padam muka tahan malu... Apalagi boys yang slalu buli aku, ketawa sakan bila aku kena marah depan2 classmates... Memang malu siot... Tahan je lah kan... Dah abis exam tu, apalagi boys yang slalu buli aku, mengejek aku tak abis2... Keluar gak lah air mata sebab kena buli...

Kalau nak diikutkan aku ni taklah nakal mana pun. Sekadar meniru tu jer... Tu pun aku tak tau langsung apa2 pasal exam... Penghabisannya aku jadi mangsa kenakalan boys kelas aku sejak hari tu. Slalu mereka akan bikin aku sampai menangis la(biasalah budak perempuan...pantang kena buli, nangis...Congek* la katakan).
Itulah zaman kanak2 dulu....

Zaman kolej ngan U ada lain sikitlah... Sebab dah besar dan pandai2 hidup sendiri kat tempat orang.... N biasalah kalau skip kuliah n tutorial... Nakal yang memang ada dalam diri masing2... ahaksssss........ Kenakalan pun takder sangat melainkan skip kuliah n tutorial.... Tu jer.... *wink*wink*wink............

Glosari
*congek- dialek bahasa melayu Sarawak bagi cengel....pantang kena buli/marah/ejek, menangis....

No comments: