Thursday, November 18, 2010

Aku,hujan rintik-rintik dan budak itu...

Tadi kan, tutup jer kedai, aku terus tunaikan niat aku nak beli burger kat gerai depan Jeti Limbang... Tiba-tiba pulak tekak ni mengidam nak makan burger. Korang janganlah fikir bukan-bukan tau... Sesaja nak makan. Ada bawa duit lebih, aku pun beli lebih, belanja budak-budak kat umah ni. Sapa lagi, sepupu-sepupu aku kat umah tu; Irfan dan Danish. Tapi si Danish aku cuma belikan sosej panggang je. Kedekut punyer kakak sepupu dia ni.. Hehehehhee... Bukan apa, Danish masih lagi budak kecik yang tengah mengira usia ke-3 tahun, hujung bulan depan. Lagipun, dia belum reti nak makan yang pedas-pedas...
Masa tu kan, tengah hujan rintik2... Kalau renyai-renyai, memang basah lembaplah. Ni, boleh lagi aku nak jalan-jalan. Bila tengah tunggu abang burger tengah siapkan burger aku pesan, adalah seorang budak ni. Kecik aje. Aku anggarkan usia dia dalam 9 atau 10 tahun. Memula tu, aku tengok dia berjalan menuju ke arah gerai tempat aku beli burger tu, aku macam kenal jer budak ni. Tapi masa tu cahaya kat situ taklah terang benderang mana pun. Tapi bila dia dah dekat, memang sah budak ni aku kenal. Aku taklah tau nama dia. Tapi budak ni selalu kena suruh bayar bil kat tempat aku. Terfikirlah pulak masa tu, sambil-sambil layan mood hujan ni, dia ni tak gi sekolah ke... Budak seusia dia, sepatutnya dok umah masa-masa macam tu, tak pun keluar mesti ngan keluarga dia....
Kalau tengok cara dia bercakap, serupa macam orang tua gamaknya. Tapi memang budaklah. Yang aku dapat simpulkan budak ni, dia ni jenis berfikiran matang. Mungkin usia dia ni, dia dah mula kerja. Yalah bil-bil Celcom dia bayar tu, nama orang lain. Pernah masa tu, budak tu cakap yang dia kena tanya tauke dulu...
Huiiii....Kecik-kecik dah reti cari rezeki. Dengan cara dia serta pemikiran dia, aku rasa memang dia ni terpaksa meninggalkan zaman persekolahan awal... Mungkin sebab kesusahan keluarga dia, memaksa untuk dia berusaha menolong keluarga mencari rezeki. Mungkin juga sebab dia ni takder sapa nak support kehidupan dia, so, jalan mudah dengan bekerja... Yalah, ada kalangan ibu bapa ni, mereka tidak ambil kisah sangat mengenai pendidikan anak-anak. Kalau golongan macam ni, memang aku da jumpalah. Kalau tak, macamana  aku boleh kata macam tu. Bila dah macam tu, anak-anak apalagi, ibu bapa tak kisah, anak-anak pun tak kisah sangat nak belajar. Orang dulu, mati-mati nak belajar, tapi budak-budak ni, zaman yang moden, kemudahan di depan mata, senang-senang nak tak nak sekolah. Tu lah budak sekarang ni suka sangat amik jalan mudah....

No comments: