Friday, October 12, 2012

[INFO]: KACANG PARANG (Mange Tout)

KACANG PARANG (Mange Tout)
Sesuai untuk masakan timur

Tidak salah lagi jika ada di antara kita yang menganggap kacang parang atau mange tout sebagai kacang pea kerana ia sememangnya berasal dari keluarga yang sama. Namanya datang dari bahasa Perancis yang bermaksud 'makan semuanya' kerana semua bahagian kacang ini boleh dimakan, dari kulit sehingga ke kacangnya yang manis di dalam.

CARA MEMASAKNYA
Ia cukup rangup dan lembut untuk dimakan secara mentah, kacang ini sesuai untuk dimasukkan dalam salad atau masakan tumis serta pelengkap sayur-sayuran.

Tidak banyak persediaan yang diperlukan, hanya perlu membuang bahagian hujung dan pangkalnya sahaja sebelum memasaknya. Ia boleh dimasak dengan mengukusnya, rebus, tumis, goreng, ataupun dimasak secara ketuhar mikro. Tidak perlu bimbang kerana apa pun caranya, warnanya yang hijau tidak akan hilang apatah lagi nutriennya. Ia sangat sesuai dalam masakan oriental, juga digabungkan dalam masakan yang menggunakan daging biri-biri dan ayam.

PANDUAN MEMBELI DAN MENYIMPAN
Kacang yang segar seharusnya berwarna hijau terang dengan keadaannya yang nampak rangup, kerana ia akan sangat segar di dalam dan akan rapuh apabila dipatahkan.

Kacang ini boleh diperolehi di pasaraya atau di pasar basah,dijual secara timbang, ataupun sudah dipeketkan. Kacang yang telah dipeketkan selalunya sudah dibuang hujung dan pangkalnya.Tetapi, pastikan kesegaran kacang ini diperiksa untuk memastikan tiada kulat pada kulitnya.

Kacang yang dijual secara timbang selalunya tidak dibersihkan bahagian hujungnya, tetapi untuk membersihkannya tidaklah sukar, hanya perlu mematahkan mana-mana bahagian hujung kacang itu dan tarik keluar 'benang' keras yang terdapat di sisinya.

Ia akan bertahan untuk selama satu atau dua hari dalam kotak salad dalam peti sejuk. Pastikan tarikh luput diperiksa terutama sekali sekiranya tidak bercadang untuk memasaknya dengan segera.

KHASIAT DAN VITAMIN
Hanya 32 kalori terdapat dalam setiap 100g kacang parang, 3.6g protein, 0.2g lemak dan 4.2g karbohidrat. Vitamin C paling banyak boleh diperolehi dalam kacang ini berbanding vitamin A dan B kompleks.Kehadiran vitamin C penting untuk mendapatkan gusi dan ligamen yang baik serta untuk mengekalkan sistem ketahanan badan. Kacang parang turut mengandungi sedikit mineral kalium, kalsium dan magnesium.

Sumber: Majalah RASA Edisi 1 (terbitan Karangkraf)

No comments: