Saturday, March 12, 2011

Kamus Dialek Sarawak...Tema: Majlis Perkahwinan

Sempena cuti sekolah ni, ramai plak yang nek pelamin.. Kawan-kawan pun da dah yang menjemput datang majlis mereka... Skang ni cuma jemput secara Facebook je ngko.. Jimat bajet kawen.... Tapi mungkin sorang dua jer aku pergi majlis mereka. Yang lain, aku minta mahap banyak-banyak, sebab masa dan tempat korang jauh. Kalau da masa boleh gak aku ke sana.. Ni, pasal keja.. Susah sikit...

Ok... Istilah dialek Sarawak pada kali ni ialah kenduri... Kalau ikutkan dalam Bahasa Melayu ialah kenduri. Tapi kalau sesiapa yang berada atau bakal menjejakkan kaki ke Sarawak ni, jangan terkojut kalau da orang bawa hangpa PENGILAN... Kalau dialek Melayu dari Semenanjung aku tak taulah kalau maksud tu lain sikit.. Tapi kalau kat Sarawak ni memang kenduri itu ialah PENGILAN, PILAN atau PANGGILAN

PENGILAN, PILAN, atau PANGGILAN, adalah benda yang sama... Cuma penggunaan ayat berlainan setiap dialek setempat. Kebiasaannya PENGILAN atau PILAN(selalu dengar orang Serian cakap macam ni)... Tapi kalau masuk kawasan Limbang atau Lawas, dialek akan kedengaran lain dari kawasan Sarawak yang lain. Jadi kalau orang-orang sana bawa pegi PANGGILAN, maksudnya kenduri. Nenek aku cakap, PANGGILAN ni artinya(ceewahh) tuan sesuatu majlis tu memanggil kita(kira menjemputlah) ke majlis mereka. Makanya, kita pegi majlis orang yang memanggil kita datang ke rumah...

Kenduri= PENGILAN, PILAN atau PANGGILAN.

Psst:
1. Panggilan kalau kat Sarawak ni bukanlah panggilan,kena panggil...
2. Panggil plak lain plak ayatnya... Nanti aku buat entri pasal ayat tu.....

2 comments:

aunieZ said...

kalu org tgnu pn panggil panggilan ;)

Unknown said...

saya pun baru tau..terima kasih atas info..sm2 tukar info..