Wednesday, June 29, 2011

Haiwan Yang Pakai Tudung

Di suatu petang yang aman, burung-burung berkicauan(stail Usop Wilcha bercerita dalam HKLBR)... Takdernya burung-burung berkicau.... Suatu petang, sambil di kelilingi kucing-kucing mak cik Ju aku di kedai runcitnya..... Sambil ditemani Usu Ayang dan Haris(anak mak cik Ju, sepupu aku)...

Haris: Kak,kak.. Mari kita main teka-teki...

Aku: Bah... Haris dulu...

Haris: Banyak-banyak haiwan, haiwan apa pakai tudung?

Aku: Hahahahhaaa... Ada haiwan pakai tudung ke, Ris?

Haris: Mestilah ada... Hiihiiii... Bah, apalagi jawablah....

Aku: Hurmmmm.... Apa aa??? Kucing...(sekadar meneka, otak masa tu tengah slow nak fikir..tengok kucing keliling aku)

Haris: Bukan... Mengalah???

Aku: Mengalahlah kakak... Apalah haiwannya tu??

Usu Ayang: Singa..

Aku: Singa??? Pakai tudung???(muka blurrrrrrrrrrrrrrr.....................)

Haris: Ya... Singa kan macam pakai tudung(siap demo lagi bikin aku faham ngan teka-teki ni...)

Aku: ????????????

Haris: Kakak kalah tadi.... Belanja ais-krim....

Kopak aku petang tu... Belanja Haris makan ais-krim potong jagung.... Tapi tak gak abis ais-krim dia nak, membazir aje....
Tu dia teka-teki dari budak Darjah 2.... Haiwan yang pakai tudung:
kan singa jantan ni,jantan-jantan pun pakai tudung..nampak pakai tudung tak, aku nampak rambut jer..

No comments: