Tuesday, October 16, 2012

SPAM...SPAM...

Assalamualaikum...

Tak tau nak buat apa ngan email spam... Saya ada alamat emel yang berbeza-beza.

Ada khas untuk urusan rasmi, selalu guna nama sendiri. Sebab itu lagi senang kalau urusan rasmi.

Dan ada alamat emel main-main. Selalu alamat emel main-main guna ID yang jauh dari nama sendiri... Selalu alamat emel tu, saya buat dari zaman sekolah... Contohnya: mm_miesya84@yahoo.com. Ni alamat emel dari Form 4 lagi tau... Masa tu masih budak-budak katakan,jadi ID emel pun menunjukkan kebudakan. Selalu untuk YM, FB, Twitter.. Sebab kalau notification dari FB terutamanya, akan berjela-jela kalau sampai. 
So, perlu da alamat emel khusus, kalau campur-aduk nanti, jenuh nak nengok emel sampai...

Balik pada cerita awal tadi..Kalau alamat emel tu urusan rasmi, memang saya takkan bagi sembarang. Dah tu, kalau da isi online form yang tak rasmi, memang saya elakkan guna alamat emel urusan rasmi. Sebab da orang katalah, emel spam senang masuk kalau kita da isi online form. Tapi tak semualah.

Tapi, Yahoo skang da melampau sikit... Dah bertahun-tahun, buat satu alamat emel untuk urusan rasmi, dan selamat dari emel spam, baru bulan lepas, emel spam dah berani masuk... What the hell!!! Yang tak bestnya emel spam ni banyak pelik-pelik... Terutamanya emel iklan bagi panjang anu... Dan tambah tak best, emel dari oversea punya emel.... Huwaaaaaa.... Saya dah klasified spam, berjela-jela sampai... Dah tak tahu nak buat apa.. Buka emel tu, dan link untuk unsubscribe pun takde. Macamanalah, bukannya saya ada subscribe newsletter tak berfaedah ni... Website entah mana pun saya tak tau. Sebabnya, emel ni hanya akan bagi satu link. Takut pulak nak klik, tak pasal-pasal kene virus... Kan naya..

Ada apa-apa cadangan nak hapuskan emel spam ni, kawan??

No comments: