Wednesday, November 17, 2010

Gambar Kawen... Duduk? Atau berdiri?

Salahkah kita ambil tahu kepercayaan orang lain. Rasanya tak salahkan... Sepatutnya kita perlulah tau, cuma janganlah diikut sangat kalau mengarut dan terpesong dari agama kita.
Bila aku tengok gambar kawan aku kawen ni, dan tengok gambar yang dia amik dari studio yang dia letak kat dinding;terletaknya kepala katil dia, mengingatkan aku dengan kepercayaan masyrakat Cina. Masa dia posing kat bilik, nampaklah gambar studio tu.  Selalukan, yang dah kawen ni akan letak satu frame besar gambar yang diamik kat dalam/luar studio, nanti buatlah pose mesra-mesra, dan akan satu yang ok akan pasangan ni pilih yang bagus pas tu gantunglah frame gambar tu kat dinding kat kepala katil. Kebanyakan pasangan akan pilih yang pose berdiri la...
Aku kan keja ngan orang Cina. Sudah semestinya, aku tau sikit-sikit dengan kepercayaan mereka. Suatu hari tu, adalah kawan bos aku ni, Aunty Mimi datang kedai. Macam biasalah kalau datang sini memang nak bawa bos aku pi minum. Jadi hari tu dia bercerita pasal anak dia kawen (aku tak faham dengan bahasa mereka ni...aku tau pun, sebab Aunty Mimi masa tu tengah sibuk pasal persiapan kawen anak dia). Bila dia tengok aku, dia pun bawalah aku cakap Melayu dan ada campur sikit BI(biasalah pesara gomen).
So, dia ceritalah, yang orang Cina ni kalau nak amik gambar kawen dan letak kat kepala katil, elakkan amil pose berdiri. Sebagai contoh:
sekadar gambar hiasan. ni contoh jer, takkan nak pilih gambar shoot dari belakang kan...

Mula-mula tu tak faham kenapa. Dah tu, dia bagi sebablah... Sebabnya, kalau dah tua nanti, kalau letak gambar kawen kat kepala katil dalam pose berdiri, takkan senang. Maksudnya, dah tua gayut dan patut pencen, masih lagi bekerja. Walhal masa tu lah kita nak rehat setelah puas bekerja sewaktu kita berupaya.
Dan kalau letak gambar dalam keadaan pose duduk, adalah digalakkan. Sebabnya senang jer, sebalik yang pose berdiri tu. Alah, dah tua nanti, senang.... Tu jer...
sekadar gambar hiasan(contoh)..pinjam jap...macam ni pun kira ok..sejuk mata memandang...

Tu merupakan kepercayaan mereka... Tepuk dada tanya selera nak macamana pose...Komen korang macamana???

No comments: