Wednesday, November 17, 2010

K.O.S.O.N.G

Assalamualaikum...
Salam Aidil Adha untuk semua...
Selamat bercuti kepada yang bercuti.... Kepada siapa yang balik kampung, berhati-hatilah di jalan raya. Ingatlah orang tersayang... Jangan pulak raya aji ni balik dengan keadaan yang memilukan orang tua ye... Pulanglah dengan keadaan yang menggembirakan orang tua kita... Kepada pemandu/pengendali pengangkutan awam, berhati-hati di jalan raya. Anda memegang amanah supaya keselamatan orang awam tidak melayang ye... Ingat-ingatlah orang lain juga...
Kepada yang takder cuti, selamat bekerja... Suatu pengorbanan juga tu. Kalau raya puasa kita dah cuti, apa salahnya kita berkorban untuk orang lain bercuti pulak... Jangan asyik-asyik kita jer. Orang pun nak cuti juga... Semangat tolenrasi mesti ada.
Kepada yang cuti sehari ni saja dan tak balik kampung atau tak ke mana-mana, renung-renungkanlah hari yang bermakna ini... Pengorbanan yang kita lakukan selama ini, adakah berbaloi.... Biarlah pengorbanan yang kita lakukan diredhai oleh-Nya dan kebaikan untuk kita bersama. Jangan pulak pengorbanan yang dilakukan sia-sia dan berlandaskan nafsu semata-mata. Jika pengorbanan yang berlandaskan nafsu semata-mata, boleh mengundang padah dan kemurkaan oleh-Nya. Semestinya akan berlaku sesuatu akibat pengorbanan yang sia-sia itu. Dan akan ramai terluka akibat dari itu. Akhirnya hidup merana....
Tiba-tiba pulak fikiranku kosong...
Jika ingat pengorbanan yang pernah aku lakukan, memang sakit... Mengalah dan berkorban adalah perkara yang sama. Aku mengalah dan aku korbankan kebahagiaan ku sendiri demi kebahagiaan orang lain... Aku sedar, sudahlah terluka, aku biarkan diriku terluka lagi. Namun aku redha dengan apa yang kulakukan walaupun aku sendiri terluka. Mungkin ada hikmah di sebalik semua ini.
Apapun pengorbanan kita lakukan, lakukanlah demi-Nya. Rujuklah kisah-kisah pengorbanan para rasul dan nabi, contohilah dan amalkan dalam kehidupan kita ... Percayalah, biarlah kita beralah, akan ada kegembiraan menanti kita....

No comments: