Sunday, January 23, 2011

Bila Kek Batik Menjadi Puding Coklat Biskut Marie

Jumaat malam hari tu, aku night-stay kat umah kawan aku. Dia nak belajar buat kek. Aku ni bukan tahap terer giler nak buat kek, tapi memang pandai buat keklah, kalau cukup peralatan dan bahan, dah boleh jalan. Dah semestinya, anak jati Sarawak ni memang pandai buat kek lapis kaler-kaler tu.
So, aku cadangkan dia belajar buat kek paling senang dulu, sudah semestinyalah kek batik. Memang sonang jo buek kek ni. Kadang ada cuma guna 4 bahan jer. Dulu aku pun selalu buat kek ni. Memang ada resepi khas. Tapi entah terbang ke mana resepi tu. Dan aku lupo dah sukatan bahan-bahan dia macamana. So, penghabisannya, aku Google ler resepi kek batik. Cari punya cari, aku singgahlah satu blog pasal resepi(aku minta maaf ye banyak-banyak, tak dapek nak attached link blog ni, tak suka nak malukan orang tu). Sebab apa aku cakap macam tu, sebabnya kek tu tak menjadi 100%... Kek tu tak keras seperti dalam  gambar yang dalam blog tu. Bila dibiarkan lama kat luar peti ais, memang lembiklah... Kawan aku pun macam takder semangat nak tengok kek tu.. Aku pun macam tu juga. Cuma aku amik positif, biasalah kalau belajar, takkan terus-terusan berjaya. Boleh makan lagi tu walaupun lembik. Cuma makan guna sudulah... Sedap apa... Cuma manissssssssssssss............ Yang jenis sweet tooth, takperlah... Yang macam tak suka manis-manis, aku galakkan makan ngan 'sour cream' atau yogurt... Aku tak sempat nak amik gambar, sebab sibuk bercakap ngan kawan aku ni... Cakap pasal cara-cara yang betul... Hmm... Lagipun malu gak nak kasi tunjuk kek tak menjadi sangat. Tapi memang coklat kek tu terasa betul... Untuk sedapkan ati kawan aku ni, aku gelar kek tu jadi puding batik... Ok tak.?? Mungkin masa masak adunan dalam kuali, kurang pekat... Ikutkan resepi, adunan tu kena pekat sebelum masuk biskut Marie. Nak masuk tepung, tepung jagung jer yang ada. Ini semua pasal Man salah beli tepung. Aku pesan awal-awal, tepung gandum. Tapi tepung lain dia beli, tepung jagung... Tapi bila tepung jagung dimasukkan(sedikit aje), kek tu sepatutnya mengeras.. Tapi ni tak. Lembik jer.. Tapi takper, asal boleh masuk mulut, jadilah labu... Kek batik menjadi puding batik.....

2 comments:

Unknown said...

heheehe... takpe takpe... cuber lagi

Unknown said...

@aziah, yelah..pernah sekali jadi..tu pun cubaan ke 2...tapi skang ni susah nak jadi...