Sunday, September 30, 2012

Syarat Jadi Seorang Isteri Yang Jarang Kita Ambil Berat


Haa....perempuan-perempuan di luar sana... Take note ye yang belum berkahwin. Yang dah berkahwin tu, tajamkan lagi skill memasak... Tapi tak perlu sangat jadi chef terhandal, cukuplah hasil masakan kita(walaupun tak seberapa) menambat hati suami dan anak-anak... Biar kita tak reti masak macam chef terkemuka, tapi kalau kita ikhlas melakukannya demi orang tersayang, insya-Allah, sayang bertambah-tambah.

Ingat kat arwah mak, dulu masa saya masih dalam form3,4 macam tu. Saya ni taklah terer sangat nak masak-memasak... Sekadar masak nasi,jerang air,masak megi, bolehlah. Arwah selalu bising pasal saya tak pandai masak. Serius, masa tu kejar cita-cita konon.. Belajar sungguh-sungguh.. Masak-memasak ni kemudianlah. Akibat sikap bena tak bena ni, arwah pun bising.. Yelah, saya kan anak perempuan. Jadi, memasak perlu gak dari awal.
Sampai arwah cakap,"Ni kalau, da orang pinang ko, aku terus terima je pinangan tu. Mudahanlah, ko reti buat keja rumah, terutama sekali memasak. Biar berakal sikit."
Hahh, kan dah kena... Huhuhuhuuu... Tapi kan, masa tu, saya dah boleh masak. Tahap makan untuk perut sendiri. Kalau dah kena tinggal, perlu pandai berdikari kan. Takkan nak makan megi hari-hari. Kalau nak masak untuk ramai, tak konfiden lagi. Manalah tau, tak kena ngan selera mereka. Tambah-tambah bapa saya.. Huhuhhuuu... Tahap Papa Joe Masterchef tu komennya. Yang ni, Papa Jay la ye. Ingat dulu, masaklah konon untuk mereka, terung sambal berkicap, bapak cakap terung hangus... Terus saya kecik ati dan tak nak masak dah.... Dah besar ni, baru pandai sikit pikat selera mereka, cuma arwah mak tak sempat. 

Buat wanita di luar sana, kalau nak asah skill tu, rajin-rajinlah belek majalah memasak, blog masakan... Tak pun, tengok tv channel memasak... Lagilah, bila dah da skill, faham konsep, tak perlu dah resepi-resepi segala. Selagi da bahan cukup kat dapur, dah boleh masak makanan yang menyelerakan walau masak terjun, biar simple....

No comments: