Saturday, September 1, 2012

[BERITA]: Hakim Sokong Samsung

Mahkamah Jepun tolak produk firma Korea tiru Apple 

Tokyo: Mahkamah Tokyo semalam menolak dakwaan Apple Inc bahawa Samsung melanggar hak ciptanya, keputusan terkini dalam pertarungan perundangan global mengenai paten telefon pintar yang melagakan dua gergasi teknologi berkenaan. 
Samsung dari Korea Selatan, pengeluar telefon terbesar dunia, mengalu-alukan keputusan Mahkamah Daerah Tokyo bahawa teknologinya untuk menyesuaikan peralatan telefon bimbit dengan komputer tidak melanggar hak cipta Apple. 

“Kami sudah lama berpendirian begitu. Kami akan terus menawarkan produk inovatif kepada pengguna, dan meneruskan sumbangan kami kepada pembangunan industri telefon bimbit,” kata syarikat berkenaan dalam satu kenyataan. 

Peguam Apple yang hadir enggan memberi kenyataan, dan tidak diketahui sama ada Apple akan mengemukakan rayuan. 

Dalam sesi yang berlangsung selama beberapa minit, Hakim Tamotsu Shoji, berkata beliau tidak berasa produk Samsung menyamai teknologi Apple dan menolak saman berkenaan, yang difailkan Apple Ogos tahun lalu. 

Apple, pengeluar iPhone dan iPad yang beribu pejabat di California, terbabit dalam kes perundangan serupa di seluruh dunia mengenai sama ada telefon pintar Samsung, yang bergantung kepada teknologi Android Google Inc, secara tidak sah menggunakan reka bentuk Apple, idea atau teknologinya. 
Dalam satu kes seumpama itu, juri di California minggu lalu memutuskan produk Samsung secara tidak sah menggunakan ciptaan Apple. Juri mengarahkan Samsung membayar ganti rugi sebanyak AS$1 bilion (RM3 bilion) dan kini menilai permintaan Apple untuk menarik balik lapan produk Samsung dari pasaran dan dilarang di Amerika, termasuk telefon pintar popular, Galaxy. 

Produk terbaru Samsung, Galaxy S3, tidak termasuk dalam keputusan Amerika itu. 

Keputusan semalam adalah yang pertama dibuat di Jepun dalam perbalahan perundangan kedua-dua pihak di seluruh dunia, tetapi teknologi lain turut dibawa ke mahkamah oleh kedua-dua syarikat itu dalam kes perundangan berasingan di Jepun. 

Keputusan di sini adalah kes pertama didengar di mahkamah negara lain. Samsung sudah jual 50 juta Galaxy S dan Galaxy S2 di seluruh dunia. - Agensi

Sumber: Berita Harian Online

Psst: 
Bagi saya, saya lagi suka Samsung. Mampu milik gitu. Samsung produk lebih mesra pengguna. Tak complicated seperti iPhone. Walaupun saya memiliki smartphone Samsung, tapi selalu guna bos punya.. Note dia, Tab 10.1... Serius senang.. iPhone, macam 'sombong' sikit, macam US gak lah. Ada gak iPhone dalam kedai tempat saya keja ni.. Biasalah, as Celcom CXP, kami ada menawarkan pakej menarik smartphones dan semestinya ori... 

No comments: