Saturday, September 29, 2012

Azan

Dah masuk malam ke-3, saya kat Miri ni, tempat kawan saya. Adalah dalam 2 tahun saya tak ke sini, tempat member saya ni. Dia dok kuarters guru. Tapi sekolah dia jauh dari kuaters. Dan sebelah kuarters ni, ada sekolah.

Apa yang menghairankan saya kali ini, tiada langsung azan berkumandang. 
 

Dulu, saya selalu stay kat tempat kawan saya ni, ada jer azan bila masa telah masuk. Memang hairan. Selalunya azan yang berkumandang dari surau sekolah sebelah kuarters ni. Yalah, sekolah pun sekolah berasrama. Budak cuti pun, saya tetap mendengar azan dari surau sekolah tu. 

Adakah azan sekarang ni 'diharamkan' ke kat kawasan ni? Kalau tak nak dengar kuat sangat, kita boleh adjust kenyaringan speaker tu. Ok, saya tak dapatlah nak kata apa.. Tapi inilah yang saya hairankan. Adakah azan dihalang di kawasan ini? 5 kali sehari semalam jer. Tak sampai 5 minit pun.. Tapi kalau bunyi muzik tekno kuat-kuat, tahan pulak telinga tu nak dengar.... Deruman kereta yang dibuahsuai pulak, tak ganggu pulak telinga yang slalu komplen azan bising...

Sedangkan surau kampung sebelah lagi saya dengar, inikan pulak sebelah-menyebelah... Apa nak jadikan.... Bila kita terlalu berfikiran liberal dan free thinker, beginilah...

No comments: