Monday, July 23, 2012

HARI KEMERDEKAAN SARAWAK




[mood cakap bahasa Melayu Sarawak]

Sari tok, adalah sorang duak kawan aku kat FB share gambar atas tok kat wall dak masing-masing . Sebagai anak jati Sarawak, aku langsung sik tauk pun bila Sarawak merdeka. Yang aku faham dari buku sejarah sepanjang aku skolah, Sarawak di-mbak sidak Malaya ekot dak ngan Sabah dan Singapore untuk bentuk Malaysia pada 16 September 1963. Sampey kinetok mesti ingat tarikh tok.. Aku akan nganok sapa yang sik tauk apa yang berlaku dalam 16 September marek dolok-dolok ewh... Orang ya bukan truly Malaysian mun sik tauk. 

Tapi lepas tauk bila Sarawak merdeka pada 22 Julai 1963, akan sentiasa lekatlah... Sik perlu gago nak ingat birthday Justin Bieber mun sik tauk merdeka negeri terchenta tok bila.

Patutlah, masa aku diat cita Hidden Cities kat History Channel  @555 Astro(mun sik silaplah) riya, gik terbayang-bayang da sorang ompuan puteh bercerita hal Sarawak. Nya madah, Sarawak sememangnya dah merdeka sebelum masuk Mala di-mbak sidak Malaya molah Malaysia. Tertanyak juaklah, mun orang ya cita kedak ya. So, bila diat da orang share gambar di atas, trus aku Google untuk pastikan lah. Nang ada juak blog pasal tok, tapi mostly, in English. 

Dan salah satu petikan dari Wikipedia;

Independence

Sarawak was officially granted independence on 22 July 1963, and joined with Malaya, Sabah, and Singapore, in the federation of Malaysia, formed on 16 September 1963, despite the initial opposition from parts of the population. Sarawak was also a flashpoint during the Indonesian Confrontation between 1962 and 1966.


Jadi selama tok tagline 'Sarawak Merdeka Dalam Malaysia' adalah sik betul sama sekali. Mek orang dah merdeka sebelum ekot dak len molah Malaysia. Mun tagline 'Sarawak Maju Dalam Malaysia' boleh diterimalah...

Anyway, sempat gik nak wish SELAMAT HARI MERDEKA BUAT SARAWAK. Ingat ok, 22 JULAI 1963, Sarawak merdeka... Ingat sampey bila-bila. Biar sekda masuk buku sejarah hal tok, biar tarikh keramat ya masuk dalam ati kita semua.

Psst: 
Entri tok cuma pendapat aku jaklah. Sik perlulah sapa-sapa yang terasa apa yang tertulis. Aku bukan sapa-sapa dalam dunia politik, cuma mok share yang patut kita tauk jak nak.. Mun sik paham aku tulis tok, sila berkawan ngan miak Sarawak. Cuma jangan dianok jak. Ingat, skali miak Sarawak tok dihina,dikeji, sebumi Sarawak akan nganok orang ya balit...That's our spirit...

Selamat Berpuasa Semua!!!!


No comments: