Wednesday, July 4, 2012

[BEBELANKU]: Kisah iPad Di Pagi Hari

Awal pagi ni, saya didatangi seseorang, bertanyakan produk postpaid..  Sepasang suami isteri, si suami tu dalam 50-an. Pada mulanya, saya ingat mereka ni warga asing, dah ditanya, ternyata orang Malaysia dari Miri . Tapi slang bercakap, bukan orang tempatan. Macam dari seberang pulak....

Ni sedikit dialog kami. Biar saya nama lelaki tersebut, Encik A.

Encik A: Sini boleh register pakai bil?

Saya: Boleh.

Encik A: Macamana proses? Pembayaran?

Saya: Untuk register, hanya bayar RM50.

Encik A: Saya mau ngan internet skali.

Saya: Ok... Itu mau tambah bayaran.

Encik A: Yakah. Takkanlah macam tu.

Saya. Ya, encik. RM50 tu untuk panggilan. Sebulan minimum bil RM50. Dah h internet memang tak masuk dalam caj RM50. Itu perlu tambah servis untuk internet, caj pun lain.

Encik A: Yalah saya mau register sebab pakai iPad.

Saya jadi blurr kejap.

Saya: Ok. Sekarang ni encik nak register untuk internet service ke atau apa?

Encik A: Saya mau dua-dua. Call n internet skali. Untuk iPad saya ni. Pas tu boleh set kan sekali setting dia.

Saya: Memanglah, sekali encik dah register, memang setting dia automatik gak.

Encik A: Manalah tau tidak dapat. Register nanti rugi takda setting. Kan pakai iPad ni. 

Jap, iPad? My brain automatic said, iPad just for browsing but not for telephone. Entah berapa kali dia sebut iPad, iPad....
Fikiran stuck kejap, dan mulut saya ni automatik tanya kat dia:

Saya: iPad boleh buat call ke?

Encik A: Boleh apa...

Lalu, Encik A pun mengeluarkan sesuatu yang masih tertutup. Dalam hati saya, kecik jugak iPad dia ni. Sekali buka pouch 'iPad' dia, tertera kat sudut bawah 'iPad' dia tu, Samsung. Rasa nak ketawakan dia je, bongkak sangat rasa pakai iPad, tapi sebenarnya Samsung Tab. Untuk pengetahuan korang, iPad yang dimaksudkan oleh Encik A ini ialah Samsung Galaxy Tab 7 Plus.... Laa, bagitau jer lah, yang benda ni Samsung Galaxy Tab. Tak yah bongkak sangat sebut iPad, iPad. I'm not too jakunlah ngan smartphones skang ni. Cuma tak mampu jer nak membelinya.

Saya kalau dah macam ni gamaknya perangai orang, saya buat-buat tak reti. Malas nak layan. Eksen jer. Tu dialog je, tak tengok lagi gaya dia tengah bercakap macamana... Buat research dulu beza iPad ngan Samsung Galaxy Tab tu... Tak semua komputer tablet tu sesuka hati nak panggil iPad. Kang ada yang kena saman Apple.. Dahlah Apple-Samsung tak sebulu....

ni Samsung Galaxy Tab 7 Plus/7.7(sama jer patern )
Kalau Samsung Galaxy Tab 10.1, takperlah juga kalau tersebut iPad, saiz lebih kurang sama. Ini saiz 7" lebih mereka panggil iPad.



ni dua bijik iPad. Besar dalam 10"

Psst: 
Kalau nak show-off pun ikut kemampuan. Taulah mampu beli Samsung Galaxy Tab 7.7, takyahlah nak tokoktambah cakap gadget tu iPad pulak. Saya ni, walaupun taklah ada smartphone macam korang, komputer tablet ke, tapi saya perlu tau gadget-gadget macam tu...

No comments: