Monday, July 2, 2012

[GAMBAR+BEBELANKU]: Hantaran

tak tau nak kredit sapa, sebab ramai yang share gambar ni


Kalau orang India, hantaran dipanggil 'dowri'. Dan selalunya yang menyediakan hantaran adalah dari pihak perempuan(sila betulkan saya, kalau fakta silap). Dan dekat Malaysia ni, khasnya orang Melayu hantaran dibagi oleh pihak lelaki.

Macam dah jual anak dah gamaknya minta hantaran tinggi-tinggi kan. Hantaran sebenarnya, taklah wajib sangat pun berbanding mas kahwin. Hantaran ini digunakan untuk perbelanjaan majlis perkahwinan kedua belah pihak. Mengikut statistik di gambar atas ni, memang nampak melampau ler. Ramailah orang yang akan lambat kahwin. Lebih-lebih lagi calon isterinya itu lulusan universiti. Jangankan lulusan universiti, lulusan STPM pun dah mentadarah nengok statistik hantarannya. 

Tapi ada sorang dua rakan saya, mak mereka tidaklah meletakkan hantaran secara mendadak. Hantaran hendak dibagi biarlah berpatutan, lagipun majlis perkahwinan ni tak dapat nak bajet macamana. Karang letak hantaran rendah, tapi perbelanjaan kahwin lagi banyak dari hantaran susah. Letak tinggi pulak, belanja majlis pulak kurang, rugi pulak pihak lelaki. Dan mak kawan saya itu, cuma cakap, bagilah nak bagi berapa, kalau terkurang untuk belanja kahwin tu, sama-sama keluar duit. Bestnya mak kawan saya tu, taklah demand!!! 

Ada segelintir orang, dengan bongkak lagi, dalam keluarga tak ada lagi orang ada hantaran kurang RM10k... Anak pulak keja biasa-biasa, taklah tinggi mana pun belajar. Tapi hantaran letak setaraf ijazah..Ayo, tu lah sebenarnya kalau dalam Islam ni, bila berlebih, akan ada satu sifat yang jelik, menunjuk dan bongkak. Kalau nak show-off hantaran mahal, tak yah cakap macam tu, buktikan majlis kahwin anak tu, 'grand' mengalahkan retis okayyyy...... Tak yah sampai mengungkit keturunan kita macamana. Anak tu pun satu tempat orang tau perangai macamana, tapi masih lagi nak puji kasi up tak hengatttt...... Memang tak padan hantaran RM10k tau.

Saya pula? Terpulang kepada keluarga. Tapi apa yang saya nak ialah, biarlah simple. Nikah kat pejabat agama pun jadi, jimat kos, sanding pun tak naklah tukar baju berpasang-pasang(tak yah sanding pun ok-kang ada yang bising). Buat majlis walimatururus yang simple, jemput saudara mara dekat, rakan yang sudi datang(tak paksa kalau tak dapat)... Dan jiran tetangga... Jangan pulak jiran sebelah rumah tak dijemput, tapi orang kampung bersebelah-belah jauhnya dijemput pulak ye. Ni jugak masalah orang kita kan, hal menjemput ni...

No comments: