Tuesday, July 24, 2012

[BEBELANKU]: Masihkah Kita Ingat Akan Cikgu Merotan Kita?

Assalamualaikum.

Amacam tajuk?

Tadi bukaklah akaun Twitter kejap. Saya memang tak reti sangat nak bertwitter. Apatah nak mengemaskini status kat Twitter.  Dan saya suka follow orang. Salah sorangnya ialah Encik Ben Ashaari

Tweet dia yang menarik perhatian saya:

Ya, itu dia. Encik Ben mengimbau memori lama. 

Sapa tak nakalkan. Budak pendiam pun ada nakalnya. Aku ni kira-kira pendiam arr, tapi nakal tetap ada. Malu tau ai nak ngaku ai ni budak baik macam malaikat... 

Rotan? Zaman sekolah memang selalulah. Jangankan sekolah, kat umah pun da tau. Kalau kat sekolah, memang tapak tangan yang selalu kena. Melainkan kesalahan berat kat sekolah, barulah kena kat bontot... Opss... Tangan yang selalu kena rotan memang kebal dah. Ada kawan-kawan saya tak kisah dah bila kena rotan tau. Tangan dah keras, kata mereka. Yelah, rotan pulak macam-macam saiznya.

[sumber]
Masa sekolah rendah tahap 1(darjah 1 hingga 3), saya tak ingat sangat guru mana yang pernah merotan saya. Alah budak tahap 1, memang perangai, ya ampun, Tuhan jer yang tau. Guru-guru yang kena mengajar budak tahap 1, memang perlukan kesabaran yang tinggi. Rotan pulak macam makanan sampingan.

Masuk darjah 6, itulah tahun yang 'azab' bagi kami. Semasa itu Cikgu Irene merupakan guru kelas dan memerangkap guru BI kami. Dia terkenal ngan cikgu rotan. Sesapa pernah berguru ngan cikgu Irene, memang tau arr.. Salah sikit,rotan. Silap banyak jangan cakaplah, rotan lagi dan lagi. Terutamanya kelas dia ajar BI. Dahlah rotan dia tu gemok macam ibu jari, lagi besar dari rotan guru besar kami. Sekali libas, berbirat tangan. Memang seksa arr. Dah tak kira lagi budak nakal atau tidak. Kira masa itu, BI ada power arr. Kena pastikan betul, kalau tak rotan makan tangan.

Sepanjang darjah 6, tak pernah lagi ada aduan dari ibubapa kami masing-masing pasal kena azab rotan ni. Saya selalu citer kat arwah mak pasal ni. Ingat dapat back-up, sebaliknya, arwah mak  cakap, "Pada muka. Lain kali jangan malas belajar. Itu pengajaran buat kamu."
Mak bapak zaman kami takkan campur tangan hal anak-anak kat sekolah. Sekadar rotan untuk menghukum, apalah kan. Cikgu nak rotan anak saya, rotanlah. Selagi tak mengancam nyawa kami. Tak macam sekarang, rotan macam batang lidi kena kat anak, trus datang komplen, masuk tv skali...

[sumber]

Naik sekolah menengah, rotan-merotan ni kurang sedikit. Memasing dah baligh katakan. Merotan pun guru disiplin/pengetua lebih banyak buat. Masa di Tingkatan 1. Dan saya pernah kena rotan oleh guru disiplin atas alasan buat bising kat kelas(ketua kelas dendam kat saya). Jadi senarai nama 'pembuat bising' dihantar ke pejabat guru disiplin kami, nama pun kena panggil dari pejabat melalui PA system. Then dapatlah 2 kali rotan dari guru disiplin tersayang. Since that day, saya bertekad tak nak lagi kena rotan sampai abis skolah(punyalah tekad tu,jadi budak 'baik' arr). Tapi niat tu taklah caya sangat. Tingkatan 3 kelas PI, ustazah pernah sekali rotan sebab markah exam PI saya tak memberansangkan(lulus jugaklah,ok). Tapi dapat sekali libas je. Lulus pun tak capai target ustazah. Kawan-kawan kelas PI yang lain da kena 2,3 rotan sebab gagal.

Itulah kali terakhir saya kena rotan zaman sekolah. Tanpa hukuman sebegitu, kita takkan ingat apa yang bakal berlaku akan datang... Bagi aku, hukuman rotan, taklah melampau sangat pun. Cuma orang kita sekarang, suka buat isu rotan ni sampai masuk tv.. Dah tu jadi politik ler... 

[sumber]

Eh, kita flash-back zaman sekolah dulu-dulu, ok jer kan. Apasal skang ni tak ok. Rotan pun kat tapak tangan. Sebab guru ada garis panduan dan sempadan dalam mendidik anak murid. Lainlah, guru tu merotan tempat yang tak sepatutnya. Itu dah kira mendera.

[sumber]

No comments: