Wednesday, July 4, 2012

[BEBELANKU]: Ponteng


Lain pulak kes saya zaman u....

" WE'RE HAVING EXAM... TODAY??? "

Mau taknya terketaq-ketaq pale lutut ai.... Saya ni budak Fizik zaman u. Selalu berkepit ngan 2 kawan saya ni. Nak kata budak baik, suam-suam kuku. Ada masanya skip kuliah, terutamanya kuliah subjek Konsep Biologi. Budak Fizik amik Kimia ngan Biologi skali. Tapi budak Biologi, tak de pun amik subjek Fizik. Kimia sahaja.... Kalau ikutkan, konsep biologi tu, satu level biologi SPM. Tak susah mana pun. Paling senang, baca, faham teori dan konsep.. Dah... Ini, buku biologi dijadikan satu alat untuk mempercepatkan proses mengantuk.... Hahahahhaha... Nakal tak ai......

Penah skali tu. Oleh sebab slalu skip kuliah biologi(ikut pensyarah yang ajar, ada yang tak...), kitaorang pun slalu ketinggalan.
Dan satu hari tu, saya ngan 2 lagi dah plan nak skip kelas biologi hari tu. Bila kami lalu depan dewan kuliah itu, ada sorang coursemate, melambai saya dan berkata,
"Hang tau tak, hari ni ada exam bio?"

"Astaga.. Ya ke? Alamak.. Kitaorang tak tau pulak hari ni ada exam," jawab saya.

Nampak sangat selalu skip kelas biologi ni. Lantas, saya inform kat 2 kawan saya ni. Apalagi, terkejut beruk mereka bila dapat tau pasal exam. Terus kitaorang baca nota bio. Kawan saya, yang bernama Vera, berabis membaca. Saya ngan Diana, rileks je. Bagi saya, di saat-saat akhir macam tu, memang takkan masuk lagi segala nota. Kalau sekadar sekilas pandang oklah. Bagi saya, saya ok ngan subjek biologi ni. Nasib saya da buat ulangkaji. Tapi, serius, memang tak tau pun ada exam. Nasib hari tu, hati kami kuat nak lalu depan dewan kuliah tu. Slalu kalau nak skip, kitaorang takkan jalan jauh gi fakulti kitaorang. Trus straight balik hostel.

Sejak hari tu, kami tak sudah nak skip kelas biologi. Biarlah boring macamana pun.

Kenapa kami selalu skip kelas biologi ni?
Masa semester tu, saya ingat lagi kuliah biologi ni mula pukul 9 pagi di dewan kuliah sains di Fakulti Sains UPM. Dan pukul 8 pagi hari yang sama kuliah biologi tu, pun kami da kuliah salah satu subjek fizik. Tak salah saya, Fizik Keadaan Pepejal. Kuliah tersebut diadakan di ITMA, Institut Teknologi Maju UPM. Kalau diikutkan memang jauh dari Fakulti, Jalan kaki dari sana balik fakulti cukup memeluhkan ketiak. Dahlah pensyarah fizik tu suka amik masa lebih. Macam tak faham-faham yang kami ni ada kuliah pukul 9. Memang dah kena gitau oleh ketua jabatan masing-masing, para pensyarah harus menamatkan kelas 5 minit awal. Sebab kebanyakan pelajar ada kuliah pada pukul 9 pagi. Tapi Dr R yang mengajar kami Fizik Pepejal tu, memang lebih arr.. Paling melampau dia boleh curi masa lebih. Dah abis, nak-nak dalam 5 minit nak ke dewan kuliah seterusnya. Bila masuk kuliah biologi tu, kena pulak Dr Bio(yang perempuan tu,aku lupa dah nama dia), sindir-sindir kami pulak lambat masuk....

Dalam kami 3 orang tu, Vera diikutkan lagi kakak dari kami. Otometik lah, dia dijadikan 'kak Long' kami. Dia selalu mengeluh, kalau macam ni, boleh gila jadinya. Berkejaran masa nak kuliah. Dalam seminggu, 3 kali kelas pukul 8 ngan 9 pagi.. Dr R suka curi masa kuliah orang lain.... Penghabisannya, kalau dah terlampau lewat, memang kami skip kelas biologi tu. Masuk kuliah biologi pun asyik kena sindir...

Alhamdulillah, walaupun kami ni suam-suam kuku dalam subjek biologi, ketiga-tiga kami lulus cemerlang!!! Konsep Biologi pun kan... Nasib tak Bil

Psst:
Sila jangan iku perangai kami ye buat adik-adik pembaca...!!!!!

No comments: