Tuesday, May 10, 2011

Kamus Bahasa Sarawak- Dialek Suku Kedayan 2

Sapa penah dengar orang berbahasa Melayu Kedayan? Aku bet tak semua pernah dengar... Dan bagi urang Sarawak, iboh mbulak madah, sik penah...
Aku bukanlah berbangsa suku kedayan 100%, nenek sebelah arwah mak berbangsa Kedayan+Jawa sikit. Atok pulak orang Kayan+Melanau. Bapa aku pulak 100% Melayu Sarawak. Yang anehnya, aku tak berapa fasih berbahasa Melayu Sarawak yang asli punya. Kira aku ni dah kontemporari lah. Kalau nak dengar bapak aku berbahasa ngan saudara-saudara dia dari area Sri Aman, confirm tak faham(kalau tak dengar betul). Lain sikit dari tipikal bahasa Melayu Sarawak. Tapi kalau dah keluar dialek Kedayan dari mulut aku, kadayan hantap bana.... Satu jer wajib korang tau... Ialah ketiadaan huruf dan bunyi 'R'....
Seperti contoh:

arang-haang
biru-biyu
cerita-ceita
dari-dayi'
ekor-eikong
goreng-goweng
hancur-hancuu
ipar-ipaa
jarum-jawum
keras-kaas
lebar-libaa
marah-maah
orang-owang
parit-paet
rambutan-kambutan
surat-suwat
telur-talo
urat-uwat
waris-wais

Itu sedikit contoh... Ada perkataan yang bermula huruf 'A', akan kedengaran huruf 'H'.
Contoh:
ayam-hayam
arang-haang

Tapi tak semua lah. Anak tetap anak... Alim tetap alim, kalau jadi halim ok gak yer...
Ok sampai di sini dulu kamus kita.... Ada pertanyaan boleh tinggalkan di ruangan komen...

No comments: