Monday, May 9, 2011

Bila Tengah Rajin

Oleh sebab seminggu dua ni sibuk menjengah blog-blog makanan, terutama selera kampung, aku jadi rajin pulak menumbok cili nak buat sambal belacan... Terliur siut nak makan ulam. Ingat nak ke pekan petang semalam, nak explore pasar tamu cari jantung pisang, malas pulak dohh... Tengok kat tepi-tepi rumah, daun ubi kayu melambai-lambai kepada ku, agar pucuknya dipetik.. Oleh sebab semalam aku off-day, aku terlebih rajin pulak kat dapur. Aku ni senang, kalau aku teringin nak makan makanan tu, memang aku sendiri yang akan 'mengerjakan' dapur... Tak yah sound-sound kat depa umah aku nak makan apa... Bukan selama ni tak rajin, cuma ala kadar aje... Lagipun nenek ngan atok aku ni selera simple aje. Atas sebab kesihatan mereka, mereka perlu pantang itu dan ini. Aku pun terbiasa. So, kira nak makan ikut tekak sendiri, bergasaklah sendiri. Mereka pun tumpang sekaki... Makanan yang mereka dapat makan...

So, biar gambar bercerita...
nak makan lagi pulak.... sambal belacan da lagi..


bila dah terlambai-lambai suh petik, kan dah jadi lembik dah
Sambal belacan stail aku: bawang merah, cili padi, cili merah, tomato, perahan jus limau nipis, belacan, garam, gula sikit... Ni macam biasalah, tumbok ikut mana dulu...
Pucuk ubi pulak, aku celur ngan air yang tengah mendidih yang ditambah sedikit minyak(nenek aku cakap untuk mengekalkan kehijauan daun ubi ni..)

tumis air bunga kincam

Ni senang aje.. Tumis hirisan bawang merah, bawang putih, halia dan cili merah. Kemudian fish ball... Bila semua dah nampak layu sikit, masukkan bunga kincam(cuci bersih-bersih terlebih dahulu, agak berpasir). Masuk sedikit air, ikut suka nak banyak mana. Perasakan garam, ajinomoto dan aku suka-suka letak sos ikan. Biarkan mereneh sebentar, dan bolehlah dihidang... Jangan tanya aku, kenapa dia kuning... Mungkin dari bunga kincam tersebut...

ikan tenggiri goreng

Yang ni senang ja. Perap ngan cili boh dan serbuk kunyit. Dan goreng ler kat minyak yang tengah panas. Cicah ngan kicap manis bercili padi....

Kata CMG, sayur masak tumis air, sambal belacan dan goreng-gorengan(ikan/ayam/tempe ke), memang ngamlah... Simple tapi mengenyangkan, sampai boleh tambah nasi..

2 comments:

Firdaus Life said...

ikan tenggiri goreng. aahh kalau panas sedpa tu

Maria Jaberi said...

cicah ngan kicap manis..ngan cili padi+air limau....telinga pun tak nampak dah, bak kata nenek saya..