Friday, March 5, 2010

Kereta oh Kereta....

Heran sungguh aku segelintir orang punya mentaliti(kalau guna setengah karang, ada yang mengamuk). Ok kawan2, SEGELINTIR ye... Malu sangat ke nak guna barang buatan local...

Al-kisahnya...

Hari ni, aku terjumpe 2 buah kereta, yang asalnya, PROTON SAGA (ol-pesen punya-tahan tuuu). Tapi tuan punya keta ni memang kreatif sungguhlah. Kalau hias keta macam kat MTV-Pimp My Ride, takpe la juga... Ni modified itu kereta taklah 100%, cuma tukar logo keta je... Ingatkan tukar 1 badan keta tu.. Ni tukar logo keta... Dari logo proton yang lama(alaa, bendera Malaysia)ke logo bulat dan 3 daun kat tengahnya(bolehla...bukannya peminat automobil punya olang). Banggalah kononnya, pakai keta impot, padahal keta made in mesia... Cabut apapun, orang masih kenal lagi, proton... Macam tadi, pasal apa aku dapat recognize, sebab ada satu sticker yang slalunya dilekatkan sebagai tanda telah lulus dan selamat dipandu... Ha22222.... Tue je yang spoil...
Yang kedua, lepas aku kuar dari Maybank, adalah sebuah keta memang stail ol-pesen proton yang dimodifikasikan satu badan... Letak tanduk(aku tak tau amendenya tu, mende yang letak kat bumbung belakang...). Dah tu, ada lagi ekor keta tu... Yang bawak keta tu, minah lah... Bangga siut, bawa mitsubishi... Alaaa, tengok yang bawa tu memang aku kenal, jiran sekampung lah katakan, memang asalnya keta proton. Berlagaklah konon beli keta import, padahal aku tau dah... Mungkin orang len boleh kelabukan mata... Tapi haku??? I tau la....

Moral of the story....

Aku tak kisahlah keta import ke keta local, selagi boleh aku pakai aku beli ngan duit sendiri... Skang ni memang belum da keta... Jangankan keta, lesen keta pun blum ada... Amik hari tu, sekerat jalan je... Tapi impian dah da... Manalah tau suatu hari nanti, aku da keta sendiri... Kalau local, aku dah jatuh hati ngan Perodua MyVi... Hehehe... Kalau import(kalau da duit lebih arr..), aku suka keta Nissan Latio(sedan) or Toyota Vios... Takper lah... Simpan dulu impian, manalah tau, suatu hari nanti aku da keta sendiri... Orang cakap ikut kemampuan masing2, ye tak... Kalau da, aku takkan tukar logo dia(if aku ditakdirkan beli MyVi)... Biarlah macam tu. Nak tukar pun, aku modified kaler dia ke, rim tayar ke, letak aksoseri ke... Tu jelah....

No comments: