Wednesday, June 12, 2013

[INFO]: MACARON DAN MACAROON


macaron(kiri) dan macaroon(kanan)

Macaron yang berwarna-warni menjadi semakin popular di kalangan penggemar makanan, namun ramai sering menggunakan nama yang salah.

 Walaupun macaron dan macaroon adalah makanan konfeksyen, kedua-dua istilah merujuk kepada dua jenis manisan yang jelas berbeza. Hanya satu persamaan di antaranya iaitu kedua-dua nama tersebut berasal dari perkataan “ammaccare” yang bermaksud menghancurkan dalam bahasa Itali.

Macaron khususnya merujuk kepada biskut berasaskan meringue yang dibuat dengan tepung badam, putih telur, gula pasir dan gula tepung, kemudian diisi dengan krim mentega ataupun jem buah-buahan. Manisan halus ini mempunyai luaran ranggup dan dalaman yang hampir seakan coklat nougat dan kenyal. Ia sering dipanggil 'French Macaroon'.

Macaroon pula adalah nama generik yang digunakan untuk beberapa manisan konfeksyen kecil. Biasanya, istilah ini merujuk kepada macaroon kelapa yang lembap dan padat, dibuat daripada putih telur, gula, dan kelapa kering. Ia mempunyai hujung berbentuk bintang, dan sering dicelup dalam coklat. Macaroon kelapa, lebih dikenali sebagai “Congolais” di Perancis, sering dihidangkan semasa perayaan Paskah kerana ia tidak mengandungi tepung.

Sumber: TUPAI

No comments: